TOTALSTADT, ZKM Karlsruhe, 2006
TWIST AND SHOUT, Galerie Neon Bologna, 2007

Bokker

04:53 min video loop, 2006
video installation with sound, projection

selected venues:
ZKM Karlsruhe / Videonale11 Bonn / Museo Reina Sofia Madrid / GAM Torino


Das Video "Bokker" entstand als Teil einer Doppelprojektion im Rahmen des Projekts
»Bejing Case – Kultur des High Speed Urbanismus« in Peking.

The video "Bokker" was created as part of a double projection for the project "Beijing Case - cultur of high speed urbanisms" in which the artist participated while on a study grant to Peking.

Der Loop zeigt einen chinesischen Jungen, der sich immerzu auf einem Bock dreht. Lediglich mit Shorts bekleidet, konzentriert der Athlet dabei jede Muskelfaser auf den Akt der artistischen Körperbeherrschung. Das rhythmische Geräusch seiner Handbewegungen sowie begleitende an- und abschwellende Atemlaute unterstreichen die mechanische Sogkraft der scheinbar endlosen Wiederholung. Die durchgängig frontale Einstellung auf der Höhe des Turners zeigt dessen Kopf sowie die rotierenden Füsse im wechselnden Anschnitt und sorgt mithin für ein symmetrisches Gleichgewicht der Bildkomposition. Chromatisch sticht das intensive Blau der Hose hervor, das sich auch in der Farbskala des Hintergrunds wiederfindet.
Die vordergründige Eintönigkeit der Bewegung wird indessen durch feine Variationen in der Geschwindigkeit sowie durch eine Oszillation von Synchronität und Asynchronität der Tonspur gebrochen. Mit der Überhöhung eines banalen Akts durch dessen ad absurdum geführte Wiederholung gelingt Christine de la Garenne ein subtiles Werk, das nicht nur Auge und Gehör verunsichert, sondern auch eine politische Reflexion bietet.

Text: Frederik Geisler, Videonale Bonn

 The loop shows a Chinese boy turning round and round on a vaulting horse. Clad only in shorts, the athlete concentrates every muscle fibre on the act of artistic body control. The rhythmic sound of his hand movements combined with the rise and fall of his breath underscore the magnetic mechanical force of the seemingly endless repetitions. The continuous frontal eye-to-eye shot of the gymnast shows his head and rotating feet in alternating frames, lending the composition a symmetrical equilibrium. In chromatic terms, the intense blue of his shorts stands out, echoed in the colour scheme of the background. The superficial monotony of the movement is broken up by fine variations in speed as well as by an oscillation in the synchronicity and asynchronicity of the soundtrack. By exaggerating a banal act through ad absurdum repetition, Christine de la Garenne succeeds at crafting a subtle work that not only unnerves the eye and ear, but also offers an opportunity for political reflection.

Text by Frederik Geisler, Videonale Bonn